"Ale žít jenom proto, aby člověk žil, to je dost málo. Život musí obsahovat hodnoty, pro které stojí za to žít."
Jistě jste si už mnohokrát všimli, že se denně vyslovujeme o
tom, že je něco dobré a něco špatné, něco důležité a něco méně důležité, něco
se nám líbí a něco je nám odporné, některé lidi vidíme rádi, jiným se vyhýbáme
- prostě neustále hodnotíme - lidi, věci, události, lidské činy a postoje i
lidská rozhodnutí. Ukazuje se tak, že náš vztah ke světu, ke společnosti, k
jednotlivým lidem není jenom vztahem poznávacím, ale často daleko více
hodnotícím. Co to vlastně děláme, když hodnotíme? A co je to hodnota? Pro
filosofii je možná příznačné, že nám na tyto otázky nemůže dát jednoznačnou
odpověď. Ale nebojte se, neznamená to, že jeden každý filosof má zcela vlastní
a zcela osobitý názor na dané otázky. Je sice pravda, že speciální filosofická
disciplína - axiologie čili teorie hodnot - vznikla až v poslední třetině
minulého století, ale hodnotami a hodnocením se filosofové zabývali už dávno
předtím. A také si dávno všimli, že se sice často v hodnocení značně lišíme,
protože (naštěstí) je každý z nás nezastupitelně jiný, že jsou však určité
hodnoty, na kterých se možná neshodneme úplně všichni, ale aspoň pozoruhodně
většina z nás. Někdy se setkáváme s názorem, že hodnotné je to, co uspokojí
naši potřebu - třeba potřebu uměleckého zážitku, ale také překonání pocitu hladu
či žízně. Ale naši potřebu přece uspokojil konkrétní film, divadelní
představení, koncert, obraz, nebo klobásky a pivo. Co potom znamená hodnota? A
navíc: někdo do divadla nechodí a pivo nepije a o určitém filmu třeba
vyslechneme několik protichůdných hodnocení, určitá věc nebo služba je pro
někoho běžná a jiný si ji z finančních důvodů nemůže dovolit. Přece se však
někdy shodneme a život, čest, přátelství, přírodu či Monu Lisu od Leonarda za
hodnoty pokládáme všichni. Nemusíme sice všechny morální zásady zcela
dodržovat, ale přesto víme, že to není v pořádku a dokonce nás třeba hryže
svědomí. Jsou tedy hodnoty něčím, co je nám obecně dáno, co má být a co
nemůžeme měnit, ale pouze se můžeme snažit je poznávat a naplňovat
„Jak docílíte toho, aby s vámi lidi sdíleli vaše hodnoty? Jednoduchá odpověď! Najděte takové, které je již sdílí.“
Vidíte, že kolem samotného pojmu hodnota není jasno. Je
obtížné ho definovat, ale to není nic neobvyklého, tyto problémy přinášejí
všechny obecné pojmy, které nemůžeme podřazovat, ale pouze je přirovnáváme k
pojmům jiným. Hodnotou je něco, co být má, protože samo hodnocení předpokládá
hodnotu. Ve filosofii se však setkáváme i s názorem, že samo hodnocení vychází
pouze z konkrétního jedince, že je vázáno na určitého člověka a jeho momentální
situaci či stav, že je výlučně jeho volbou a rozhodnutím. Ale přece jenom i
tento zdánlivě libovolný postoj každého z nás se vztahuje k nějakým vlastnostem
věcí, činů nebo vztahů. Není tedy hodnota takovou vlastností, která může být
pro někoho zajímavá a jiného vůbec nevzruší? Je tu potíž - vlastnosti věcí se
mohou měnit - u potravin to může být člověku nejen nepříjemné, ale dokonce
nebezpečné. Lež a lhaní právem pokládáme za odpudivé a nesprávné, ale někdy
může být lež milosrdná. Nebo se vlastnosti určitého předmětu změnit nemusí, ale
jeho hodnocení ano - a to někdy zásadně - džbánek na víno nebo na vodu z 18.
století byl ve své době pokládán víceméně za užitkový předmět, dnes je vystaven
v zasklené vitríně v uměleckoprůmyslovém muzeu. Zdá se, že důležitost a
nedůležitost věcí se nedá jednoduše vyvozovat jen z nějakého univerzálního
nadlidského řádu světa, ani není jen záležitostí libovůle nebo pouhé dohody
mezi zúčastněnými, ale že je tu možnost sledovat jako východisko objasnění
podstaty hodnocení lidskou životní aktivitu. Nikoli však ve smyslu každodenního
obstarávání, užívání, shánění a naplňování potřeb, nýbrž jako rozlišování
podstatného a nepodstatného, důležitého pro mne a pro lidské společenství.
Často se nám stává, že se podle věku nebo povolání mohou žebříčky či hierarchie
hodnot značně lišt. Ale to vůbec nevadí - pravdivost hodnocení je jiná než
pravdivost poznání. Říká se dokonce, že vědecké poznání má být na hodnotách a
hodnocení nezávislé. Pokud hodnotíme, měli bychom si uvědomit, kde stojíme a co
chceme, proč je pro nás něco významné, a současně i to, že každá věc, událost,
čin, vztah nemá jen jednu stránku, vrstvu či tvář, a že proto může být nejen
hodnocena různě, ale mnohdy také rozporně. I toto je cesta k toleranci vůči
postojům a názorům ostatních.
„Existuje jen jediný způsob, jak si poradit s životem, a to najít onen soubor hodnot, které nepodléhají módním trendům, které se nikdy nemění a budou neustále rodit ovoce v tom smyslu, že nám i uprostřed velice nejistého světa přinesou klid, zdraví a jistotu.“
"Každý dar, který člověk přijme, ho do jisté míry ponižuje a ubírá důstojnost. Podle jeho hodnoty ztrácí jistou část své nezávislosti."
Žádné komentáře:
Okomentovat